Saturday, October 11, 2008

طنط وطويل وقصير

اصطحبت الصديقة السمراء إلى احد احد الأمكان المغلقة معبرة لها عن سرية الموقف ، بدأت كلماتها بخجل شديد
الصديقة : بصي بقي واحدة صاحبة ماما عندها واحد عنده 43 سنة ، ومستواه الاجتماعي والمادي كويس ، لو معندكيش مانع هي عايزاكي تكلميها علشان هي بتحب تسمع تفاصيل من البنت نفسها
السمراء مجامله لصديقتها : اشكرك لانك فكرت في وانا معنديش مانع أكلمها
الصديقة : هبعت لك نمرة تليفونها في رسالة على الموبايل .
بعد يومان تسمع السمراء نغمة مخصصة للرسائل تدرك أنها تحتوي على رقم هاتف السيدة التي اخبرتها الصديقة عنها ، وفعلا كان الرقم ، تقدمت السمراء وطلبت الهاتف ، جائها صوت عجوز ، عرفتها السمراء بنفسها
السيدة : اهلا يا حبيبتي ، قولي لي انت ظروفك ايه ؟
السمراء مندهشة من السؤال : لو ممكن توضحي لي يعني ايه ظروفك ايه ؟
السيدة : يعني سنك ، مؤهلك ، سكنة فين الحاجات دي ...........
السمراء اجابت عن التساؤلات ويدور بداخلها ان ثمة شئ غريب بالموضوع
السيدة : طيب دة كويس ، انت بقي طلباتك ايه ، يعني عايزة موصفاته ازاي ؟
ادركت السمراء أن تلك السيدة هي خاطبة ( وسيط لتوفيق راسين في الحلال )
السمراء : الحقيقة يا طنط معنديش مواصفات معينه !
الخاطبة : طيب انا قدامي واحد محاسب عندة 43 سنة عنده عربية فاخرة موديل 2008 وشقة بمنطقة راقية والداه متوفيان ،يحصل على راتب مجزي ، بس شكله مش قد كدة !
السمراء : يعني ايه شكله مش قد كدة ؟
الخاطبة : انا بعت له مهندسة قالتلي لا ياطنط دة شكلة مش حلو ، بس يا بنتي دة قبول قابليه وشوفي ولو معجبكيش فية واحد تاني مهندس عنده عربية فاخرة وشقة بمنطقة راقية والداه متوفيان ، بس بيكدب في سنه !
السمراء : ازاي بيكدب في سنة
الخاطبة : بعت له واحدة قال لها 48 وقال للتانية 49 وقال للثالثة 50 ؟
السمراء : اعتقد أنه بيقول سن مجازي
الخاطبة : انت صغيرة تاخدي واحد كبير كدة ليه
تدراري السمراء ضحكتها وتقول في فكرها ، لم اقل اني اريده
الخاطبة : عموما انا هديهم نمرتك وشوفيهم ونقي ؟
تدراري السمراء ضحكتها وتقول في فكرها ، الخيار صعب بين ماركات السيارات ومناطق السكن
السمراء : اشكرك يا طنط
تسمع السمراء رنين هاتفها في اليوم التالي ويأتيها صوت لا تعرفه يقول
المحاسب : انا من طرف طنط
السمراء : اهلا وسهلا
المحاسب : انا عارف انك في الشعل ، الوقت مناسب اكلمك ؟
السمراء : ايوة اتفضل
المحاسب : انا بشتغل محاسب ، وظروفي كما قالت لك طنط ، ممكن نتقابل انهاردة
السمراء : انهاردة ، انا اسفة انا مش مستعدة ممكن يكون بكرة ( السمراء تحدث نفسها ايوة لازم اتعزز بمنطق طنط )
المحاسب : سنتقابل بكرة ، سلام
السمراء : سلام
تمر ساعات قليلة قبل أن يتسلل لاذان السمراء صوت رنين الهاتف ، تسمع صوتا غير مألوف
المهندس : أنا من طرف طنط ، اديني نمرة ارضي اكلمك عليها
يحتبس التعليق داخل السمراء ، هل هو بخيل لا يريد دفع ثمن مكالمة الخلوي أم انه ابن بلدي ويشجع الارضي وبعدها اجابت
السمراء : انا اسفة ، انا مش في مكان فية هاتف ارضي
المهندس : خلاص اديني نمرة البيت ولما ترجعي هكلمك
السمراء : لا ميناسبنيش اديك نمرة بيتي
المهندس : للدرجة دي
السمراء تسائل نفسها اي درجة ؟ انا لا اعرفه ولن اعطيه رقم هاتف المنزل
السمراء : ايوة للدرجة دي
المهندس : انا عايز اتكلم معاك
السمراء :غدا سأتصل انا بك
المهندس : ماشي
في اليوم التالي يأتيها رنين الهاتف ليأتيها صوت المحاسب قبل الموعد بساعتين
المحاسب : اذا كان يناسبك ان نتقابل دلوقت انا قريب من مكان عملك ؟
السمراء : ايوة ، اهلا بيك انا هستناك
يأتي المحاسب الى مقر عمل السمراء
المحاسب : انا مش عايز احطك في موقف حرج
السمراء : لاشئ محرج تفضل
تجازبا اطراف الحديث ، كان لطيفا ومنطقيا وصادقا
المحاسب : اتسرق وقتي مني وانا بكون نفسي عملت في اكثر من عمل وجمعت مالا والان اشعر اني احتاج الى الاستقرار ، انا احب الشعور بالحرية
السمراء : انا كمان بحب الحرية والاستقرار
اتفقا في الكثير من الاتجاهات والآراء وانتهت المقابلة بأنه سيقوم بالاتصال بها في وقت لاحق ، حللت السمراء المقابلة ، انه مقبول الشكل ، لم تشعر بنفور منه ، صادق ، تحتاج لوقت لاختبار امكانية ان تتحول تلك العلاقة الى ارتباط ابدي
توجهت السمراء الى الهاتف واتصلت بالمهندس ، اتاها صوته ليقول لها
المهندس : قلتيلي بقي انت بتشتغلي فين
السمراء : في تلك الهيئة الواسعة الشهرة
المهندس : انها مشهورة بالفعل ، من زمان
السمراء : من خمس سنين
المهندس : يعني من كتير
السمراء : انا بشتغل من 15 سنة يعني 5 سنين مش كتير
المهندس : وكنت بتشتغلي فين قبل كده
السمراء : في المدرسة واسعة الشهرة
المهندس : انها مدرستي
السمراء : متي حصلت على الثانوية العامة من تلك المدرسة
المهندس : سنة 1974
لم تسمع السمراء الكثير من الكلمات بعد ذلك وقالت لنفسها طنط عندها حق دة بيكدب في سنه
المهندس : ممكن نتقابل بكرة بس انا هعرفك ازاي
السمراء : سأعرفك انا
المهندس : اوصفي لي شكلك
لم تستطع السمراء منع نفسها من التهكم
السمراء : سمراء اللون مجعدة الشعر
المهندس : سمراء عادي يعني ولا غامقة قوي
ضحكت السمراء قائلة : انا عارفة اني سمرا لكن معرفش غامقة ولا لا
المهندس : طويلة ولا قصيرة
السمراء : حضرتك بتسألني اسئلة نسبية يعني طويلة او قصيرة بالنسبة لمين ؟
المهندس : انا طولي 180 سم
السمراء : انا اقصر منك الكثير
المهندس : هو انت اتخطبت
السمراء : نعم
المهندس : هو اللي سابك ولا انت اللي سبتيه
السمراء : لقد قررنا اننا لا نستطيع استكمال حياتنا سويا وانا اقدره واحترمه واتمني له التوفيق
المهندس : مفيش مشكلة نتقابل برضوا ، بكرة مساء
تتخلل المكالمة جملة تكرارية انا عندي شقتي وعربيتي
وجاء الغد ليعلن الهاتف ان المهندس يود الحديث مع السمراء قبل الموعد بغشر ساعات
المهندس : هو انت في الشغل
السمراء : ايوة
المهندس : ممكن اجي لك بدري
السمراء : ايوة انا موجودة هتيجي في حدود الساعة كام ؟
المهندس : وقت اما اكون مارر بمحل عملك هاجي
السمراء : تعال
بعد خمس دقائق يقف المهندس امام السمراء ، تتسائل لماذا لم يقل انه في طريقه الى ؟
توجد لديها اجابة واحدة يبدو انه يشك في صدقها
دار حديث خاو وضعيف واستأذن بالرحيل بعد أن سألها طنط جابت لك واحد هو محصلسش نصيب ليه؟
السمراء : مش عارفة دة نصيب
توجهت السمراء الى الهاتف لتتحدث مع طنط
السمراء : طنط انا قابلت المحاسب والمهندس وهناك صعوبة شديدة مع المهندس
الخاطبة : دة عمرة ما هيتجوز طول ما بيكدب في سنة ، اما المحاسب كلمني وقال لي دي طويلة عني ياطنط
السمراء : دة نصيب وعموما الف شكر
الخاطبة : انا عايزة بنت تكون جميلة جدا وعندها 25 سنة ومن علية غنية علشان مقاول غني قوي عنده 29 سنة وارملة ومعندهاش اولاد او بنت عندها 50 سنة علشان واحد متجوزش قبل كده عندة 62 سنة وحياتك دوريلي
السمراء : من عنيا ياطنط

13 comments:

وميض ابتسامة said...

عارفة انا استمتعت بالحوار جدا وان كنت مش عارف حكاية الخاطبة دى بتنفع من عدمه ..عموما ده برضه بيجرنا لما هو خير من الخاطبة وهو دائرة الاصدقاء والمعارف والاقارب .. وانا شخصيا لى تجارب فى هذا الموضوع ..فقد تزوج احد اصدقائى بهذه الطريقة والحمد الله زوجة محترمة وبنت ناس محترمين وهذا مهم جدا والحكاية طبعا فى الاخر والاول هى ارواح وقلوب تتلاقى بجانب نسبة كبيرة من التروى والعقل وساعتها نقول الف مبروك
للعروسين

تحياتى

Anonymous said...

سمراء الجميلة

لاأظن ان انسانة بمثل ثقافتك ونضجك الفكرى وثقتك بنفسك يمكنها الارتباط بهذه الطريقة

قد تناسب البنات غير المنفتحين على الدنيا .. ترى كل الناس ولديها بالتأكيد معيير محددة لمن يوائمها روحا وقلبا وفكرا

أسلوبك فى السرد له متعة خاصة وهذا ليس جديدا عليك .. أما أكثر ماركزت عليه وهو حقيقى مائة فى المائة .. فهو الصدق

فى ظنى .. هذا هو الاساس فى كل انواع العلاقات ومنها العاطفية ..

كل امنياتى لك بالخير والسعادة ..وبأن تختارى بنفسك شريكك .. بشكل تلقائى عفوى غير مخطط

karim said...

اعتقد انها اصبحت طللايقة منقرضة الان ولكنى اعتقد انها اكثر رقيا و ااحتراما من طرق كثيرة هذة الايام ولكن لا تنساقى وراءها. تحياتى

emad.algendy said...

لماذا لم يروقني استقبال السمراء للمهندس؟
لماذا وافقت على رؤيته؟
ادركت المهندس قبل ان تراه لكنها رحبت به؟
لماذا؟

السمراء وصفها رائع وبسيط
اتمنى للسمراء ان لا يظهر رقم طنط على هاتفها من جديد

ست الحسن said...

لا لا
دا انتي استحملتي كتير
ايه الناس الغريبة دي ومستعجلين أوي كده ليه
وطنط دي مقلتلكيش هتاخد كام لو الجوازة تمت

بس تصدقي انتِ صبورة جداً
انا أصلاً ما استحملش حد يجيلي مكان شغلي يتكلم في موضوع خاص
ثانياً معملش ف نفسي كده وأشوف عريسين في نفس الوقت

بصي بقولك ايه متوجعيش قلبك في الأفلام دي
لأني عارفة ايه اللي بيحصل بعد الموضوع ما يخلص
بتدخلي أوضتك وتقعدي تعيطي لوحدك وتسألي نفسك سؤال واحد
هو انتي ليه بيحصلك كده
ثقتك بنفسك بتتهز وبتحسي انك مخنوقة وعايزة تهجي من البلد دي

أنتِ لو موجودة أدامي كنت ختك في حضني وطبطبت عليكي
متقلقيش الدنيا لسة فيها ناس كويسين
.......

الحاجات الجميلة كلها جاية قريب

Mohamed Dawod said...

حسيت من البدايه انى بتفرج معاكى على مباره بين المحاسب والمهندس. حسيت انك بتتفرجى زيى برضه ومش بتلعبى وبس بتشجعى اللعبه الحلوه. انا شخصيا فى البدايه كنت بشجع المهندس بحكم المهنه انما مع احداث المباره كنت عاوز اخرجله كل الكروت الحمرا اللى اعرفها. طبعا المباره خلصت وليست لنا ولكى فيها ناقه ولا جمل زى ما بيقولوا. أدرك وأقدر تماما لجوء بعض الناس لموضوع الخاطبه وخصوصا فى فئات معينه من الشعب المصرى. بس متهيألى مش هو ده اسلوب السمراء. اللذيذ فى الموضوع انك فى النهايه حبيتى تعملىخير لكل اللى بيفكر وقدمتى كل العروض اللى تعرفيها عند السيده العجوز. يمكن يكون لواحده نصيب على ايديكى.....خالص تحياتى

blackcairorose said...

عكس كثيرين أنا لا أرى عيبا بالتفكير فى موضوع الزواج من خلال خاطبة

الخاطبة هى وسيلة بداية، مثلها كالانترنت كالنادى كالمنزل كمجال العمل الخ، كلها أساليب تفتح باب التعارف ولا تعنى بالضرورة أننا ندخل فورا فى مشروع الزواج

قد يتعارف أثنان عن طريق الخاطبة ثم يريان انهما لا يناسبان بعضا كما ذكرتى أنتى فى التدوينة

وقد يتعارفا ايضا فى مجال العمل أو النادى ويصلان لنفس النتيجة

اذا لا عيب فى الخاطبة كما أرى وكما تؤكده لى الامثلة من حولى

وكما علقت سابقا فى مدونات أخرى فى نفس هذا الموضوع، صدقينى فى عائلتى الكبيرة أمثلة ناجحة للزواج عن طريق الحب وأخرى عن طريق الخاطبة او الصالونات، وهناك امثلة فاشلة وحالات طلاق تمت بعد حب جارف وأيضا أخرى تمت من خلال الخاطبة

نجاح الزواج من عدمه ـ كما رأيت فى أكثر من عش حالات زواج فى عائلتنا ـ يرتكز على مدى توافق الشخصيات نفسها وقدرتها على استيعاب بعضها والرغبة المتبادلة ـ اكرر المتبادلة ـ فى انجاح الزواج والحياة المشتركة

لا أحاول هنا التقليل من قيمة العاطفة فى انجاح الزواج، ولكن العاطفة وحدها لا تنجح زواج، والعقل فقط لا يجعل الزواج ناجحا، كذلك فالزواج من خلال تعارف تم اولا من خلال الخاطبة لا يعنى بالضرورة انتفاء الجانب العاطفى، بل يمكن جدا ان تنمو عاطفة بين الشخصين اللذين تعارفا سويا بطريقة واسطة

تعرفى على الناس سواء من خلال خاطبة او من خلال أى وسيلة أخرى، اللقاء هو الذى سيهديكى سواء للاستمرار او لعدم الاستمرار

صدقينى لا نعرف ابدا اين يمكن ستكون السعادة ومن أى وسيلة تأتينا، واقولها عن خبرة ورؤية لمن حولى

وكل التوفيق

أحمد بكر said...

رغم انى مستعجب انك حطتيتى نفسك فى الوضع ده بس يا رب يوفقك و يوفق كل الناس كل واحد يلاقى الانسان الى يناسبه و يسعده
و حياتك تدوريلى معاكى على بنت فى حدود الخمسه و عشرين جميله و مؤدبه و تستنانى لما اكون نفسى يجى كام سنه كده

maxbeta3zaman said...

لما النصيب ييجى الواحد بيلاقى نفسه راح لحده... وتلاقى القبول مشترك ...ذلك أن الله يقذف فى القلوب والعقول مودة لم يعرفها كلا الشريكين قبلا ...وهنا يحدث مايحكون عنه فى السيما ... عادت حواء لبيتها طائرة فوق الأرض بمقدار شبر تقريبا ...وقالت لأمها ..أنا فرحانه قوى النهارده يا ماما ..أما آدم فتنزل عليه تتنيحة من بتوع عادل إمام ...وكأنما طسته سيارة مسرعه ...هى سيارة المودة ذاتها

someone in life said...

سمراء الجميله اللي ما بتزور حد الا لما يزورها ... صح

ينفع انا لاي عريس من دول يعني اقول مواصفاتي انا كمان ؟
هو الخاطبة مش عيب بس الموضوع بيبقي شويه محرج لان الاتنين عارفين هما بيشوفوا بعض ليه و النتيجة ان المحاسب مثلا ركز علي الطول و الشكل قبل الشخصيه بمعني ان الرؤيه سطحية عكس ما يكون زميل او صديق او قريب بيكون اقرب للنفس مش للشكل .. ربنا يوفقك لانسان تختاريه و يختارك
اما البيه المهندس ده بتاع تسالي يا لب ومش هايبطل الا لما طنط ناخد فلوس علي كل عروسه يتفرج عليها لانه واضح انه بيتسلي من غير ما يدفع حاجة
تحياتي

The Son of Man said...

مبروك ..... ممكن تبعتى لى نمرة طنط

Blank-Socrate said...

انا
25 سنه
متسقرط على الفاضيه و المليانه
عندى شقه مش متشطبه
و عندى افكار غير تقليديه
و عاوز واحدة لاسعه
----------------
ربنا يوفقك لانك انسانه مميزة
انا اسف ان حصل ليكى الموقف المش ظريف دا

klmat said...

سمراء
وحشتينى اوى . البوست رائع جميل سردك للحوار ورائعه فى صراحتك
انتى شخصيه جميله ومثقفه واتصرفتى صح جدا
انا لا ارفض هذه الطريقه ممكن يحصل قبول اوانسحاب وهذا لا يعيب الطرف الذى تم الابتعاد عنه دى مسأله وفاق
حقيقى بحييكى على شجاعتك ووضحك
ربنا يوفقك وتحققى ماتتمنيه يارب
سلامى